Tuesday, December 11, 2018

Topik 10 : Pengurusan Penasihatan Murid

Tajuk 10 : Pengurusan Penasihatan Murid

1. Pengenalan
Pengurusan bermaksud satu proses sosial yang dibentuk dan disususn bagi mewujudkan kerjasam, penyertaan, penglibatan ahli-ahli dalam organisasi untuk mencapai objektif yang ditetapkan.
Penasihat bermaksud ajaran atau tunjuk ajar, peringatan,  melalui percakapan yang baik kepada seseorang tentang pelbagai hal.
Murid pula bermaksud anak orang, seseorang yang sedang berguru atau belajar di institusi iaitu sekolah. Menurut Engr Sayyid Khaim Husayn Naqawi yang dikutip oleh Abudin Nata, menyebutkan, bahwa kata murid berasal dari bahasa arab, yang artinya orang yang menginginkan (the willer). Menurut Abudin Nata pula, kata murid diartikan sebagai orang yang menghendaki untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, ketrampilan, pengalaman dan kepribadian yang baik sebagai bekal hidupnya agar bahagia dunia dan akhirat dengan jalan belajar sungguh-sungguh.

2. Isi penting

Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini adalah berkaitan tujuan penasihat ialah memberi bimbang kepada para pelajar untuk membantu mereka mencapai akedemik dan bertujuan pemilihan kerjaya pada masa akan datang serta pembentukan sahsiah dan kemahiran sosial. Nasihat merupakan suatu panduan dan pandangan mengenai sesuatu isu atau permasalahan yang berlaku. Para penasihat menggunakan pendekatan kaedah lisan atau fizikal untuk membantu seseorang menentukan matlamat kehidupannya.
Strategi dan teknik penasihatan juga dilakukan sama ada melalui pendekatan afektif iaitu menggunakan kerusi kosong dan raptai. Selain itu, pendekatan behavioural latihan bertenang melalui maklum balas, program pengurusan kendiri dan mengajar kawalan badan serta pendekatan kognitif iaitu mempertikai, membahas, mencabar, mengajar dan menjelaskan sesuatu keadaan. Seterusnya, fungsi mentoring pula terbahagi kepada fungsi psikososial iaitu membini membina kepercayaan interpersonal dan termasuk tingkah laku yang meningkatkan identiti, harga diri dan keberkesanan diri. Fungsi karier pula, membimbing proteges dengan mempelajari tingkah laku untuk melakukan sesuatu yang asas untuk melakukan sesuatu perkara.

3. Rumusan

Tuntasnya, penasihatan merupakan salah satu daripada beberapa cara untuk membantu individu yang sedang menghadapi masalah dengan memberiakan nasihat bagi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat serta mengajar individu tersebut untuk berfikir dan bertindak secara waras. Khidmat nasihat di sekolah ini sangat penting bagi semua para pelajar kerana, pelajar memerlukan bimbingan positif daripada seseorang yang berpengalaman selain daripada ahli kelurga. Oleh itu, pengurusan penasihat murid ini sangat bermanfaat dilakukan di sekolah.
(Sila rujuk folder bab 10)

4. Rujukan
BUKU : 
Aminah Haji Hashim. (1994). Keperluan Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Menengah Satu Tinjauan. Cheras Jaya, Selangor: Univerisit Pertanian Malaysia.
Meng A, E. (1990). Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Petaling Jaya, Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.


No comments:

Post a Comment